Partnerschap met ouders
Visie op ouderbetrokkenheid
De Mient is een laagdrempelige school, waarin de ouders/verzorgers hun vragen en problemen durven en ook mogen voorleggen. We proberen samen problemen in een prettige sfeer op te lossen, waarin we luisteren naar elkaars meningen en opvattingen. We zien de school als een verlengde van de opvoeding thuis, waarbij een goede samenwerking tussen team en ouders/verzorgers een eerste vereiste is. Wij verwachten dan ook van de ouders/verzorgers dat zij informatie over het kind die voor de school relevant is, aan ons doorgeven. We merken dat veel ouders/verzorgers zich betrokken voelen bij onze school en dat waarderen we. De school heeft de hulp van de ouders/verzorgers hard nodig, niet alleen voor hand- en spandiensten tijdens festiviteiten of andere gelegenheden, maar ook met betrekking tot het onderwijs zelf. We willen weten wat er onder de ouders/verzorgers leeft. .
Ouders en het leren – Onderwijs doe je samen!
School en ouders hebben elkaar nodig om tot succesvol onderwijs te komen. Goed en betekenisvol communiceren met ouders is dan ook een belangrijk uitgangspunt. Een goede communicatie tussen de leerkracht en ouders doet het sociaal-emotioneel functioneren, de werkhouding en de schoolprestaties van leerlingen toenemen (Marzano, 2007).
Leerlingen leren beter en gaan met meer plezier naar school wanneer hun ouders zich betrokken voelen bij de school. Persoonlijk contact tussen de leerkracht en de ouders is hierbij cruciaal. Goede communicatie draagt ook bij aan een schoolcultuur waarin leerkrachten en ouders zij aan zij staan. Dit is gunstig voor het werkplezier van leerkrachten en het vertrouwen van ouders in de school (Booijink, 2007). Schoolsucces van leerlingen: de rol van hun ouders.
10 criteria voor succesvol ouderbetrokkenheid
1. De school heeft met ouders een heldere visie op samenwerking geformuleerd. Uit alle informatie van de school aan ouders blijkt hoe belangrijk de school het samenwerken met ouders vindt. Ook in het gedrag van de medewerkers van de school is de visie op ouderbetrokkenheid zichtbaar.
2. De school laat zien dat leraren, leerlingen en ouders actief betrokken worden bij het schoolbeleid.
3. Op school is aan alles te merken dat leraren, leerlingen en ouders welkom zijn op school.
4. Ouders en leraren werken voortdurend samen om het leren en een gezonde ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, zowel thuis als op school.
5. Gesprekken tussen leraren, leerlingen en ouders worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd. Iedereen heeft zijn eigen actieve inbreng. Leerlingen zijn zoveel mogelijk bij alle gesprekken aanwezig. De plaatsen waar gesprekken worden gevoerd zijn voor iedereen comfortabel en gelijkwaardig en er is voldoende tijd voor alle deelnemers.
6. Leraren, leerlingen en ouders voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en zijn daarop aanspreekbaar. Zo wordt er respectvol over elkaar gesproken zowel binnen als buiten de school.
7. Het leerlingendossier is toegankelijk voor leraren en ouders.
8. De school laat zien open te staan voor verbetersuggesties en gaat op een transparante manier om met klachten. Iedereen kan zien welke (officieel) gemelde klachten er zijn en wat er met deze klachten gebeurt. Natuurlijk worden privacy regels hierbij in acht genomen.
9. Ouders zijn aanwezig bij de startgesprekken en op de andere samen afgesproken contactmomenten. Daarbij is helder voor school en ouders wanneer aanwezigheid verwacht wordt en waarom.
10. Wetten en schoolregels worden door de school actief en helder duidelijk gemaakt en door iedereen nageleefd (zoals leerplicht, ouderbijdrage, omgangsregels, enzovoort). De school heeft het basisarrangement van de inspectie.