Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
Wij zien een klacht als gratis advies daarom proberen we uw klacht op een goede manier te behandelen. Als u een klacht heeft over OBS De Mient kunt u dit melden bij de directie. Gaat het om een klacht in de klas, bijvoorbeeld over een leerling, willen wij graag dat u het eerst met de betreffende leerkacht bespreekt. We proberen klachten altijd eerst op een goede manier op school af te handelen en dit vervolgens terug te koppelen. De school heeft in een handleiding vastgelegd hoe zij omgaat met klachten, problemen en meningsverschillen. Deze handleiding ligt voor iedereen bij de directie ter inzage.
Klachtenregeling Surplus
De mogelijkheid bestaat echter dat u als ouder/verzorger uiteindelijk niet tevreden bent over de wijze waarop de school met een geschil omgaat. In zo’n geval kunt u beroep doen op de Klachtenregeling van de Stichting Surplus die geldt voor alle bij Surplus aangesloten scholen en dus ook voor OBS De Mient. Wilt u hierover meer weten, dan kunt u contact opnemen met juf Daniëlle Vreeswijk, zij is de contactpersoon voor OBS De Mient. Ook deze regeling ligt ter inzage op school. Juf Daniëlle is ook de vertrouwenspersonen binnen de school. Heeft u een probleem die u niet met de directie of met iemand anders kan bespreken, kunt u terecht bij haar. Zij is te bereiken via 0226 767 008
Vertrouwenspersoon
Sommige klachten liggen heel gevoelig, bijvoorbeeld over racisme, discriminatie, pesten, en seksueel geweld. Daarom moet er iemand zijn die weet hoe je zulke gevoelige klachten behandelt: de vertrouwenspersoon.
Bij deze personen kunnen kinderen en ouders terecht om (vertrouwelijk) een geval van vermeend machtsmisbruik te bespreken. Zij zijn er voor het kind of de ouder die met een klacht komt. De vertrouwenspersoon luistert, geeft advies en probeert samen met de klager tot een oplossing te komen. De vertrouwenspersoon doet niet aan waarheidsvinding en gaat niet in gesprek met de persoon waarover geklaagd wordt.
Een leerkracht of ouder als vertrouwenspersoon is snel te bereiken, maar wel daadwerkelijk betrokken bij school. Daarom is de interne vertrouwenspersoon vaak meer een contactpersoon, via wie men indien nodig of gewenst contact krijgt met een externe vertrouwenspersoon.
Landelijke klachtencommissie
Voor behandeling van klachten is Stichting Surplus aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Openbaar en Algemeen Toegankelijk Onderwijs (LKC). De klachtenregeling biedt medewerkers en ouders bovendien de mogelijkheid een beroep te doen op een onpartijdige vrouwelijke of mannelijke vertrouwenspersoon die voor Surplus maar volledig buiten onze organisatie opereert. Gegevens van deze vertrouwenspersonen krijgt u, op verzoek, van bovengenoemde contactpersonen Klachten op school.
Het is mogelijk dat u noch de directie van OBS De Mient noch de contactpersonen van onze school in vertrouwen wenst te nemen. U kunt dan advies inwinnen bij de bestuurder van Surplus, Marianne Vader en Richard Winter, via 0224 203040. Zij kunnen u ook in contact brengen met de vertrouwenspersonen. Uiteraard kunt u zich rechtstreeks wenden tot Onderwijsgeschillen via 030 280 95 90. Het adres is postbus 85191, 3508 AD Utrecht. Meer informatie op http://www.onderwijsgeschillen.nl.
Voor het melden van seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld kunt u bellen met de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs op 0900-1113111, tegen lokaal tarief te bereiken tijdens kantooruren. Ook hier wordt alle informatie vertrouwelijk behandeld