Onze school
De Mient is een openbare school met een duidelijk pedagogisch klimaat, waarbinnen kinderen, ouders en leerkrachten zich kwetsbaar en eerlijk kunnen opstellen. De gedragsverwachtingen worden samen met de kinderen gemaakt en zijn positief geformuleerd. Hiermee creëren we een veilige school waarin door projecten en festiviteiten de verbondenheid en saamhorigheid wordt onderhouden. We vinden het belangrijk dat kinderen door de jaren heen steeds zelfredzamer en zelfstandiger worden, ze verantwoordelijkheid gaan nemen voor zichzelf, de andere mensen op school en hun omgeving. Bij dit alles worden ze begeleid en ondersteund door de leerkrachten én door hun ouders, via goede wederzijdse communicatie.
We zijn een school waar een vast dagritme zorgt voor structuur en duidelijkheid, waar in een verzorgde, uitdagende omgeving een gevarieerd didactisch aanbod wordt gegeven. De ontwikkeling en onderwijsbehoeftes van de kinderen staan centraal in de verschillende leerlijnen die in één groep (kunnen) worden aangeboden. We houden niet alleen rekening met het niveau van ieder kind, maar ook met de verschillende intelligenties, die een mens kent. Ook bieden we ruimte voor het onderzoekend en ontdekkend leren om de snel veranderende maatschappij het hoofd te kunnen bieden.
Bij ons staan de kinderen en hun ouders op de eerste plaats: we zijn er tenslotte samen voor een optimale begeleiding van de kinderen. We doen ook graag een beroep op de talenten van ouders als een thema zich daarvoor leent . Daarnaast werken we samen met instellingen als GGZ, GGD en Parlan, maar ook met de logopedie en fysiotherapie. Voor het rijke aanbod hebben we contact met culturele instellingen (Musea, Triade, Broekerveiling, Vlindertuin) en met bedrijven in de regio.
We streven ernaar dat kinderen aan het einde van hun basisschoolperiode zichzelf durven te zijn, omdat ze zich niet alleen bewust zijn van hun talenten, maar ook van hun grenzen, met andere woorden dat ze een goed zelfbeeld hebben. Dat ze niet alleen goed kunnen samenwerken, maar ook zelfstandig een taak kunnen volbrengen. Dat ze beschikken over parate kennis, maar ook weten waar ze betrouwbare kennis kunnen halen, waarbij ze mediawijs te werk gaan. Dat ze nieuwsgierig en onderzoekend zijn en oplossingsgericht kunnen denken. Dat ze niet alleen goed voor zichzelf zorgen, maar ook voor de ander en de wereld om hen heen.