Toekomstgericht onderwijs
We streven ernaar dat kinderen aan het einde van hun basisschoolperiode zichzelf durven te zijn, omdat ze zich niet alleen bewust zijn van hun talenten, maar ook van hun grenzen, met andere woorden dat ze een goed zelfbeeld hebben. Dat ze niet alleen goed kunnen samenwerken, maar ook zelfstandig een taak kunnen volbrengen. Dat ze beschikken over parate kennis, maar ook weten waar ze betrouwbare kennis kunnen halen, waarbij ze mediawijs te werk gaan. Dat ze nieuwsgierig en onderzoekend zijn en oplossingsgericht kunnen denken. Dat ze niet alleen goed voor zichzelf zorgen, maar ook voor de ander en de wereld om hen heen.
Toekomst gericht onderwijs is voor ons dat we kinderen klaarstomen voor de toekomst. We willen de kinderen een goede basis meegeven voor hun verdere loopbaan. Naast kristisch leren denken, keuzes leren maken en leren samenwerken horen hier ook onderzoeks- en ict vaardigheden bij.
Werken met onderzoeksvragen
Op de Mient ontwikkelen wij ons op het onderzoekend en ontwerpend leren in de vorm van het ‘werken met onderzoeksvragen van leerlingen’. Op deze manier leren wij de leerlingen kennismaken met de 21st century skills, leerlingen leren samen werken en de betrokkenheid wordt vergroot omdat leerlingen zelf mee mogen bepalen wat ze echt willen leren.
- Leerlingen werken samen. Door in gesprek te gaan en uit te wisselen wat zij al weten of wat ze denken, ontwikkelen ze diverse gespreks- en denkvaardigheden.
- Om alle leerlingen actief en betrokken te laten zijn wordt er gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen. Die zorgen ervoor dat er wederzijdse afhankelijkheid ontstaat.
- Bij onderzoekend leren gaat het veel meer nog om het proces van vraag naar antwoord.
- Reflecteren is essentieel bij onderzoekend leren en is op twee aspecten gericht: product en proces.
- Om leerlingen te motiveren zijn de drie pijlers van adaptief onderwijs van belang: relatie, competentie en autonomie. Leerlingen kunnen verantwoordelijkheid prima aan als die verantwoordelijkheid hen echt gegeven wordt. Als zij zich competent voelen èn zij hebben inbreng in het onderzoeksproces is niet alleen hun motivatie hoog, maar werken ze ook aan diverse 21st century skills. Stel dus regelmatig de vraag: "Hoe gaan we dit aanpakken?"
Snappet
Wij streven met het gebruik van tablets voor rekenen naar het beste leerresultaat voor elk kind. Met Snappet heeft ieder kind op een eigen tablet toegang tot les- en oefenmateriaal op het persoonlijke niveau. Snappet is op de Mient beschikbaar voor groep 4 tot en met 8.
We kiezen er bewust voor om niet alle vakken via Snappet aan te bieden omdat wij vinden dat het (leren) schrijven en het onderhouden van het schrift nog steeds noodzakelijk is in de ontwikkeling van ieder kind. Snappet tabletonderwijs leidt tot betere leerresultaten door verhoogde motivatie en concentratie van de leerlingen, hogere productie, directe feedback en meer individuele differentiatie.
Direct inzicht en overzicht.
Leerlingen zien hun voortgang en leren met eigen leerdoelen te werken. De leervoortgang van de klas en de individuele leerlingen is op ieder moment zichtbaar voor de leraren. Dat helpt zowel direct in de klas, als bij de evaluatie en planning.